APMP helpt je vooruit in je professie

Ik sta voor een flip-over met een kort overzicht van een nieuwe dienst van ons bedrijf. En ik begrijp er niets van. Op het jaarlijkse (interne) Sales & Marketing Seminar wordt er vanmiddag een uur besteed aan een “marktplaats” met nieuwe producten en diensten. Je kunt rondlopen langs de verschillende flip-overs waarop in het kort de essentie staat beschreven. En zoals gezegd: ik begrijp er niets van.

Ik lees over een nieuwe dienst met de volgende voordelen:

  • Customer intimicy
  • Technische expertise
  • Klant tevredenheid
  • Systeem aanpak.

Dit zijn de voordelen voor ons bedrijf in plaats van voor de klant! Voor iemand zoals ik, die zich met offerteteksten bezighoudt is dit pijnlijk. Bovendien eindigt de poster met bereikte prestaties: “We hebben specifiek advies gegeven aan een klant, gebaseerd op onze technische kennis van ons product”. Ik heb een emoticon gezocht om mijn gemoedstoestand hier weer te geven, maar heb de juiste niet kunnen vinden…

Offerteschrijver is niet de enige die schrijft

Hieruit blijkt duidelijk dat het schrijven van een klantgerichte tekst niet alleen door een offerteschrijver wordt gedaan. De betreffende expert wordt vaak gevraagd om een tekst voor een offerte aan te leveren. Het product of de dienst is tenslotte zijn vakgebied. Maar offertetekst schrijven is in het algemeen niet zijn sterkste kant.  Daarom is hier is een training wel op zijn plaats. Of moeten dit soort teksten juist uitbesteed worden aan een professionele schrijver?

Gelukkig staat er een expert bij de flip-over aan wie ik kan vragen: “welk probleem van de klant lost deze dienst op?” Het bijzondere is dat ik het tweemaal moet vragen voordat de specialist beseft wat ik vraag en hij zich kan inleven in de wereld zijn klant.

Meer training of laten herschrijven?

In ons bedrijf zijn er veel mensen getraind in offertes schrijven, maar voornamelijk diegenen die rechtstreeks met offertes te maken hebben. Het wordt nu tijd om ook de (technisch) experts uit de verschillende afdelingen te trainen in het schrijven van klantgerichte teksten.  Of is het verstandiger om een goede teksteditor aan te stellen?

Het eerste wat ik nu ga doen, is eens kijken of ik deze teksten wat kan (laten) bijsturen.

P.S.:
Dit voorval doet me denken aan dit grappige flimpje!

P.P.S.:
Dit is geen commentaar op (technische) experts! Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om vanuit “ontwerpmodus” naar “verkoopmodus” over te schakelen.

 

Afbeelding van Andreas Schau via Pixabay

3 Responses to Een nieuwe dienst

  • Inderdaad, het begint (en eindigd) bij de klant. Zal zeker eens op Pinterest kijken!

  • Misschien moet er al begonnen worden met klant gericht ontwerpen. Service Design bied daar diverse methoden voor aan. Custumer journeys, Customer Experience (CE), User Experience (UX), Service blueprints, Stakeholders maps, etc. etc. Zoeken op deze termen met Pinterest geeft diverse voorbeelden, misschien kom je wel op één van mijn borden terecht.

  • Misschien is ook een andere manier van product ontwikkeling nodig op basis van Service design principes. Customer journey, Customer experience (CX), User Experience (UX), Customer journeys, Personas, stakeholder maps, … Om te beginnen. M.b.v. Pinterest is veel over Service Design te vinden, misschien kom je wel op een vanmijn boards terecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blogstatistieken
  • 2.361 hits
Archief